بررسی قصاید خاقانی از منظر سبک شناسی تکوینی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
  • نویسنده محمود عینی فعلی
  • استاد راهنما قاسم صحرایی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

چکیده: خاقانی شَروانی برجسته ترین شاعر مکتب آذربایجان و یکی از بزرگ ترین شاعران ادب فارسی در قـرن ششم بـوده است. خاقانی در بیشتر قالب های شعـری طبع آزمایی نموده است، امّا نهایت هنرنمایی او را در قصایدش می بینیم. در قصاید او ویژگی های برجسته ای هست که بیشتر دشواری های شعرش از این ویژگی ها سرچشمه می گیرند. به نظر می رسد این ویژگی ها عبارتند از: وفور کاربرد اصطلاحات علمی، مانند: اصطلاحات ریاضی، نجوم، پزشکی و مـوسیقی؛ و اصطلاحات مربوط به بازی های کهن، مانند نرد و شطـرنج؛ و اصطلاحات آیین مسیحیت و رسـوم و باورهای عامیانه و بازی های کودکانه و پیشه ها و حِرَف و بازی با حروف. علاوه بر این ویژگی ها، او در خلق تصاویر شعری نیز به اوج ابتکار و نوجویی رسیده است. زیرا ابزارهای بیانی، خصوصاً استعاره های چند لایه و دیر یاب و ابزارهای بدیعی به ویژه ایهام تناسب، شعرش را دچار تعقید نموده و از روانی و شفافیت کلامش کاسته است. امروزه محققان بر پایه ی نقد تکوینی به این نتیجه رسیده اند که میان عوامل سبک ساز مانند: نفسانیات، تحوّلات اجتماعی، محیط جغرافیایی، زمینه ی فرهنگی، مخاطبان، دانش و اطلاعات شاعر، با خصایص و ویژگی های برجسته ی شعر او ارتباط معنا داری وجود دارد. در این پایان نامه تلاش شده، قصاید خاقانی، از منظر سبک شناسی تکوینی، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. واژگان کلیدی: خاقانی، قصیده، سبک شناسی، ویژگی های سبکی، سبک شناسی تکوینی.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

متناقض نمایی در قصاید خاقانی

متناقض نمایی در حقیقت یک امکان زبانی است برای برجسته سازی که به جهت شکستن هنجار زبان و عادت ستیزی موجب شگفتی و در نتیجه التذاذ هنری می شود. متناقض نمایی با تضاد (طباق) متفاوت است...

متن کامل

بررسی گونه‌ای نو از موسیقی کناری در قصاید خاقانی

موضوع پژوهش حاضر بررسی گونه‌ای از موسیقی کناری در قصاید خاقانی است که تاکنون از نظر مغفول مانده است. خاقانی با بکارگیری حروف قافیه به شیوه‌ی اعنات در قصاید خود و استفاده از آن‌ها در کنار ردیف، ضمن رعایت تناسب با موضوع بیت و افزایش موسیقی کناری، به گونه‌ای هنرمندانه پیام خود را در ذهن خواننده تداعی می‌کند و با این کار بر موضوع مورد نظر خود نیز تأکید می‌ورزد؛ به عبارت دیگر، شاعر در محور افقی موضو...

متن کامل

بررسی سبک شناسانه اقتفاهای قاانی شیرازی از قصاید خاقانی شروانی

چکیده : قاآنی شیرازی یکی ازتوانمندترین و مشهورترین شاعران دوران قاجاریه به ویژه عصرناصرالدّین شاه می باشد.سبک و شیوه شعری او همان سبک شعر دوره بازگشت ادبی است،با وجود این او به سبک خراسانی توجّه فراوان داشته وازمیان شاعران این سبک به منوچهری وخاقانی علاق? بسیارنشان داده است.اودرمیان شاعران سنتی وپیش ازخودش،بیشترین توجّه را درقصاید به خاقانی شروانی دارد، واقتفاواستقبال او ازقصاید خاقانی مشهود است....

هنجارگریزی‌های خاقانی در ردیف قصاید

ردیف یکی از عوامل مهم و نقش‌آفرین در افزایش موسیقی کناری شعر است. قرار گرفتن آن بعد از قافیه و داشتن وحدت لفظی و معنایی وجه مشترک همه تعاریف این مقوله از آغاز تاکنون بوده است. خاقانی شروانی (595-515 هـ . ق) با هنجارگریزی در این زمینه و استفاده از ظرفیت‌های زبانی چون ایجاد معانی مجازی، کنایی و استعاری جدید در بافت کلام، همه تعاریف موجود در زمینه وحدت معنایی را زیر سؤال برده است؛ به‌گونه‌ای که تن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023